Alt inventar plukkes av ut av båten. Når det bare er stål igjen, skjæres det utdaterte skipet opp – bit for bit.
Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon
– Det er mye utstyr av god kvalitet om bord som kan brukes på nytt. Dette selger vi videre fortløpende etter kvalitetssjekk, sier Christoffer Haver Hansen, arbeidsleder og verneombud på Green Yard Feda.
Over oss rives en del av baugen til supplyskipet Sea Pollock løs fra resten av skroget, før den løftes med kran ned på en ventende tilhenger.
Strengeste miljøkrav
– Dette er skrapjern som går til omsmelting for å bli råvare og brukt på nytt. Det er veldig lite restavfall igjen fra et resirkulert skip, sier Haver Hansen.
Alt resirkuleringsarbeid på verftet blir utført etter de strengeste miljøkravene i verden.
Høytrykkoksygen
Arbeidet med å plukke utstyr fra båten starter gjerne på kaia. Så trekkes båten inn i verftshallen, der jobben med skjærebrenner starter.
– Vi bruker høytrykkoksygen når vi skjærer løs delene. Det er derfor gnistføyka slår så langt ut, sier Haver Hansen.
Veier over 2000 tonn
Til sammen ni mann jobber med å dele opp fartøyet, som er 70 meter langt og opprinnelig veide over 2000 tonn.
– Vi jobber oss nedover i skipet, etasje for etasje. Delene fraktes bort til saksa etter hvert de blir skåret løs. Der blir de klippet opp i enda mindre biter. Til slutt samles alt på kaia, der det blir hentet av en båt og kjørt til omsmelting i utlandet, sier Haver Hansen.
Merking på to språk
Om bord på Sea Pollock er de fire etasjene som utgjorde broa og lugarer allerede sanert. Nå jobbes med å skjære løs resten.
På dekk er det satt opp ulike sorteringskasser, som er merket på både norsk og polsk.
– Vi har en del polakker som jobber her. Derfor trenger vi merking på begge språk, sier Haver Hansen.
Selger utstyret om bord
Aluminium, stål, tynnmetaller og kobber havner i ulike kasser. Men det aller meste av utstyret er allerede plukket av båten og solgt. Som flenser, ventiler, elektrisk utstyr fra broa, pumper, styremaskiner, generatorer, girkasser, hovedmotor og nødaggregat.
– Vi prøver å selge så mye som mulig for å få sirkulærøkonomien til å gå rundt, sier Haver Hansen.
Green Yard Feda og Green Yard Kleven har resirkulert skip siden henholdsvis 2018 og 2021. Begge verftene er godkjent og står på EU-listen. De er også ISO-sertifisert innen miljø 14001 og kvalitet 9001.
Har du et skip eller flytende konstruksjon som skal resirkuleres, ta kontakt med oss for tilbud.